Els castells com a recurs publicitari


En aquest article pretenem veure uns quants exemples de com el món casteller és utilitzat per diverses empreses per fer anuncis aprofitant els valors del fet casteller. Uns valors d’equip, de companyonia, de recolzament entre uns altres són els que moltes empreses volen transmetre amb els seus productes i per aquest motiu utilitzen imatges o símbols castellers per publicitar-los.

Vegem-ne uns quants exemples. Començarem per aquelles empreses estrictament castelleres, és a dir, aquelles que per un motiu o un altre tenen un estret lligam amb el món casteller i que classifiquem a banda ja que el fet d’utilitzar motius castellers està estrictament lligat al producte que comercialitzen o al propi nom de l’empresa.

Empreses “estrictament” castelleres

a

1. Amunt Disseny

Aquesta empresa es dedica a dissenyar i vendre samarretes castelleres a més de fundes per als cascs de la canalla. En aquest cas doncs, no és estrany que el nom “Amunt” tingui una estreta relació amb el món casteller i al logotip de l’empresa s’hi pugui veure una aleta de l’enxaneta. web

2. Revista Castells

Aquesta revista bimensual tracta el món casteller exclusivament i, de nou, no són estranyes les múltiples referències al món casteller tant en el nom, al logotip i com no al propi contingut de la revista. web

3. L’enxaneta

L’enxaneta “gelats d’altura” és una gelateria amb seu a Palafrugell, Calella i Begur la qual, degut a l’afició del seu propietari, rep aquest nom. En aquest cas a diferència dels dos primers, l’empresa no comercialitza cap producte estrictament casteller però tot i això el seu nom és el d’una peça clau dels castells. web

4. Team Towers

Aquest darrer exemple és un còctel dels tres anteriors. El nom de l’empresa té relació amb el món casteller “Tower=torres” i, tot i no ser estrictament casteller, el producte que ofereix l’empresa té un estret lligam amb el món casteller. Team Towers s’encarrega d’organitzar tallers de castells per a empreses per tal d’ajudar a desenvolupar valors i competències d’equip. web

Seguidament repassarem aquelles empreses no castelleres que per un motiu o altre han utilitzat alguna vegada alguna imatge castellera o alguna representació castellera per tal de promocionar un determinat producte. Tenim constància de molts altres exemples però no hem estat capaços de trobar les fotografies… per aquest motiu des del Pati Digital us animem a col·laborar amb nosaltres buscant altres exemples i enviant-nos-els a elpati@xics.org!

Empreses no castelleres

a

1. Estrella Damm

Aquest empresa potser és la “més castellera” de les no castelleres ja que és la principal patrocinadora del món casteller i està present en la major part d’esdeveniments castellers, començant pel programa Quarts de Nou, passant per les principals actuacions castelleres del calendari i també està present al Concurs de Castells.

Damm es caracteritza per fer anuncis molt creatius i diferents en els quals sense ensenyar cap castell modelitza perfectament les formes i característiques més importants del món casteller. Han fet molts anuncis amb referències castelleres, però n’escollirem dos: un en format imatge i l’altre un mític anunci televisiu…

2. Aliança

Aquesta també és una empresa molt castellera ja que és l’assegurança oficial de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya i en diversos anuncis promociona l’assegurança castellera i fa ús d’imatges castelleres explícites. Aquí en teniu un exemple:

3. Amena

Aquesta antiga operadora de telefonia que va passar a mans de France Télécom i posteriorment a la coneguda Orange va fer un anunci en el qual s’hi apreciava un castell molt alt per tal de promocionar els seus productes. Aquesta és la primera empresa d’aquest recull que tot i no tenir cap mena de relació directa amb el món casteller ha utilitzat icones del món casteller per tal de promocionar-se. A més, cal remarcar que per fer aquest anunci es va demanar la col·laboració a castellers de moltes colles per tal de dur-lo a terme. Uns quants Xics hi vam anar a donar un cop de mà (a veure si ens trobeu…!).

4. Iberdrola

Una altra empresa que tot i no tenir cap vincle amb els castells ha utilitzat aspectes castellers és Iberdrola amb aquest anunci tan curiós. Val a dir que s’ha creat un cert debat entorn al fet de considerar als protagonistes com a castellers o escaladors, vegeu LaPinya.cat.

5. Oracle

Aquesta empresa de programari va incorporar una foto d’un castell, concretament un 2d8f que sembla dels Castellers de Vilafranca fet a la plaça Sant Jaume de Barcelona, a la portada del seu sistema operatiu Solaris.

6. AENOR

Recentment ha aparegut a la premsa escrita aquest anunci de l’empresa AENOR (Asociación Española de Normalización y Certificación) la qual  utilitza un dibuix d’un castell amb un color de camisa que sembla el de la Vella de Valls per tal de celebrar el seu 25è aniversari.

7. La Vanguardia

El rotatiu barceloní va utilitzar el fet casteller per tal de promocionar la nova edició de La Vanguardia en català l’any passat. La Colla Jove de Castellers de Sitges va fer un 4d7 a la platja i l’enxaneta duia una Vanguardia en català que ensenyava a una càmera que estava dalt d’una grua. Aquesta imatge havia d’haver estat la portada del número 1 de La Vanguardia en Català però degut a esdeveniments internacionals de gran interès l’imatge va aparèixer finalment a l’interior del diari uns dies després. De totes maneres fou una bona pensada de La Vanguardia el fet d’utilitzar el fet casteller per promocionar la nova edició catalana del rotatiu.

8. “La política”

Sí, sí ho heu llegit bé. Entenent la política com a una empresa, és a dir, un grup de persones que pretenen atreure a gent, també han estat utilitzats símbols castellers. Sabem que en vàries campanyes electorals s’han utilitzat però volem tancar aquest article amb una fotografia força particular. Es tracta de la que es van fer els 6 principals candidats a les eleccions per escollir el President de la Generalitat de l’any 2010 amb els Castellers d’Esplugues. D’una manera o una altra, els polítics també volen “vendre el seu producte” als “seus clients”!

Us convidem a “engreixar” aquest article enviant-nos altres exemples d’aparació dels castells amb fins publicitaris. Envieu les vostres “troballes” a: elpati@xics.org

Advertisements

One Response to Els castells com a recurs publicitari

  1. Retroenllaç: Els castellers protagonistes de l’humor gràfic de la premsa « El Pati digital

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: