El Fòrum Casteller convida els acròbates de Tànger


La quarta edició del Fòrum Casteller que es desenvoluparà durant la Fira de Santa Úrsula de Valls el proper octubre acollirà l’actuació dels acròbates magrebins del Groupe Acrobatique de Tànger, al Marroc. Aquests grups torraires tenen històricament el seu epicentre a la plaça Jamaa el Fna a Marràqueix. El 2001 la UNESCO va proclamar l’espai cultural d’aquesta plaça Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Després que per la Festa Major de Sant Joan, la ciutat de Valls acollís la valenciana Muixeranga d’Algemesí, antecedent dels castells i també declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO, el proper dissabte 25 d’octubre el 4t Fòrum Casteller de Santa Úrsula convida l’acrobàcia magrebina també reconeguda per part de l’organisme cultural internacional. El Groupe Acrobatique de Tànger és el millor testimoni viu de l’antiga escola acrobàtica egípcia de la qual deriva l’actual escola magribina, ben vigent a la plaça Jamaa el Fna a la ciutat de Marràqueix on acudeixen els principals grups o ‘troupes’, com són anomenats en l’argot local, procedents de diferents pobles i ciutats del nord d’Àfrica. Aquesta plaça és la més acrobàtica de tot el Magrib i s’hi desenvolupa una important activitat cultural, econòmica i turística. Allí els acròbates actuen al costat de narradors, músics, ballarins, faquirs i encantadors de serps, alguns d’història centenària.

Les entrades per l’espectacle del Groupe Acrobatique de Tànger es posaran a la venda el proper 24 de setembre

Una de les famílies amb major tradició, amb fins a vuit generacions continuades, i preservadors del caràcter patrimonial de les torres magrebines, són els Hammich. Procedents de la localitat de Tiznit i residents a Tànger la família Hammich va ser descoberta pel director de nou circ francès Aurélien Bory, mentre assajaven a la platja. Des de llavors l’acrobàcia magribí s’ha integrat al nou circ internacional expansionat des de França. Amb el nom de Groupe Acrobatique de Tànger, són modèlics els seus espectacles ‘Taoub’ (2003), ‘Chouf Ouchouf’ (2009) i ‘Azimut’ (2013), creats a partir de la concatenació de les seves construccions seguint un eix teatralitzat. La companyia participarà el proper 25 d’octubre al Fòrum Casteller de Santa Úrsula de Valls, ciutat bressol dels castells, quilòmetre zero del món casteller des de fa 200 anys i seu del Museu Casteller de Catalunya, en construcció. Ho farà amb el seu espectacle més clàssic ‘Taoub’ al Centre Cultural a les 21 h i amb una durada aproximada d’una hora.

L’origen de les torres del Marroc

L’origen d’aquestes torres rau en la desapareguda germandat Oulad Sidi Ahmed Ou Moussa, al sud de l’Atles marroquí, el bressol de guerrers hàbils i flexibles, capaços de bastir acrobàcies impactants. A mitjans del segle XVI Sidi Ahmed Ou Moussa, un guerrer de la tradició al-Jazouli que va portar el sufisme fins l’Atles i va morir el 1564, va començar la praxi acrobàtica. Extingides les funcions militars, l’acrobàcia es converteix en art i manera de vida.

Una altra ciutat essencial en l’acrobàcia és Tiznit, a 320 km de Marràqueix, i feu de la família Hammich que és la que actuarà al Fòrum Casteller de Valls. Mohamed Hammich, el patriarca actual d’aquesta estirp, explica en el llibre ‘Taoub’ (2012): ‘La meva família ve de Sidi Ahmed Ou Moussa, i el meu besavi, Sidi Ahmed Idrissi, està enterrat allà’. L’acròbata Youness Hammich -en seva trentena d’anys- representa la setena generació d’aquesta família d’origen berber. L’acrobàcia és patrimoni dels berbers, ètnia del nord d’Àfrica i amb llengua pròpia diferent a l’àrab.

Els Hammich han estat professionals d’aquesta tècnica vivint d’ella. A la ciutat de Tiznit han treballat en família, sense excloure les dones, amb una transmissió de pares a fills, i entrenant els nens des de petits, com Youness que es va estrenar als quatre anys. Els grups més nombrosos són de disset membres. Els Hammich van sortir del Marroc en ser contractats en els anys 80 del segle XX per Ali Hassani (1927-2010), que havia participat en les ‘troupes’ de Marràqueix des dels set anys. Instal·lat a Londres el 1950 on va ingressar al Billy Smart’s Circus, va crear la Troupe Hassani amb la seva parella i els seus fills triomfant als prestigiosos Circus Knie de Suïssa i al nord-americà Barnum & Bailey’s. Als anys 80 va fundar al Regne Unit el primer circ sense animals, de curta vida, fitxant els Hammich per a la seva Troupe Hassani. Amb Mohamed Hammich en la direcció del grup, aquesta família va viatjar per circs més reconeguts com el Ringling Bros and Barnum & Bailey o l’alemany Korona.

Finalment, els Hammich es van establir a Tànger, destacada població portuària del Magrib, amb existència anterior d’acròbates segons testimonis fotogràfics. En la tècnica tradicional, a les seves tombarelles en l’aire – ‘tinzga’ o ‘kche’; ‘la roda àrab’ quan les encadenen en una sèrie-, se sumen altres jocs d’equilibri, encara que no tots els grups fan idèntiques figures. L’home a la base s’anomena portador. Dóna la mà per facilitar l’ascens del segon i tercer acròbata, que vénen des de davant. Tradicionalment els Hammich s’acompanyaven amb la música del pandero. El líder de cada grup, el ‘moqaddam’-denominació exacta a la dels caps d’una ‘tariqa’ o confraria sufí-, marca el ritme de les evolucions amb crits constants: ‘Salta!’ O ‘Salta més!’ . Les construccions poden ser de fins a quatre pisos. El pilar de tres -de semblança castellera- s’anomena ‘âyla tantlate’ si l’integren dones, i ‘âyel tantlate’ si són homes, i el de dos rep el nom de ‘chwinga’. Algunes d’aquestes construccions es coronen amb la ‘figuereta’-un home cap per avall- o amb la bandera marroquina. Ambdues modalitats es donen en els castellers.

L’espectacle ‘Taoub’, que significa ‘teixit’ en la seva llengua autòctona, compta en escena amb dotze actuants, entre 22 i 46 anys. L’acrobàcia patrimonial marroquina és l’eix i el centre de l’espectacle, en què la música, els audiovisuals o un fil teatral també interactuen. El director Aurélien Bory juga amb les relacions de solidaritat i de rivalitat que s’estableixen entre els acròbates. La música és tocada i cantada sobre l’escenari pels acròbates, mentre el cap de grup manté en escena el seu paper tradicional amb els crits. El Groupe Acrobatique de Tànger ha viatjat, entre d’altres països, per Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, Estat espanyol, França, Holanda, Hongria, Itàlia, Irlanda, Portugal, Regne Unit, Suïssa, Brasil, Estats Units i Marroc. Han realitzat 340 actuacions amb aquest espectacle que presentaran al Fòrum Casteller a Valls, produït per l’Institut Français du Nord, i el suport de Compagnie 111, l’Organisation Internationale de la Francophonie, Ferme du Buisson-scéne nationale de Marne la Vallée, l’Ambaixada de França al Marroc, i la Fondation BNP Paribas.

Font: Revista Castells

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: